Week 9 Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Charlotte Dalen - WaarBenJij.nu Week 9 Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Charlotte Dalen - WaarBenJij.nu

Week 9 Ghana

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

31 Maart 2014 | Ghana, Accra

Hoi allemaal,

Het einde van onze stageperiode hier komt steeds dichterbij, nog maar ruim 3 weken te gaan.

Maandag zijn Veerle, Charlotte, Demi, Marie en ik weer naar Accra gegaan voor ons visum. Na ,opnieuw, een hele hoop gezeur, hebben we eindelijk ons visum kunnen verlengen! We komen wel wat eerder terug, 8 dagen. Anders konden we ons visum niet verlengen.. dus in plaats van 3 mei zie ik jullie op 25 april alweer. Na de Ghana immigration service hebben we nog even een stop gemaakt op de Accra mall. Marie en ik hebben daar pizza gegeten. Ook hebben Veerle en ik, heel stiekem, cadeautjes gekocht voor Demi.

Dinsdag was Demi jarig, ze is 18 geworden!(ik ben nu dus echt de enige 178-jarige in huis haha). We hebben na stage de huiskamer heel snel versierd want Demi ging na stage nog even bij haar leraar op zieken bezoek dus hadden we daar even tijd voor. Toen ze thuis kwam, hebben we cake gegeten (door Grace gebakken) en haar haar cadeautjes gegeven, ze was hier gelukkig heel erg blij mee. Demi heeft ons 's avonds allemaal mee uit eten genomen naar Maks Guesthouse, heerlijk!

Woensdag zijn we naar stage geweest en hebben we weer geschilderd. Het was een rustig dagje op stage, totdat school dichtging. We wilden net naar huis lopen toen we opeens hard gehuil hoorden. Het was bij mijn klaslokaal dus we gingen kijken wat er aan de hand was. Er was een jongetje uit mijn klas gestruikeld en met zijn hoofd tegen de punt van een tafel aangevallen, hij had een snee in zijn hoofd en niemand van de leraren deed er wat aan, ze lieten hem gewoon zitten. Dat was heel raar om te zien en we zijn daar ook boos om geworden. Uiteindelijk hebben wij de wond verzorgd en is Demi met hem naar de Clinic gegaan, want ook dit deden de leraren niet. Ze lieten heb gewoon aan zijn lot over. We hebben het jongetje een doosje paracetamol gegeven want er was niemand die dit voor hem kon betalen.

Donderdag zijn we ook naar stage geweest en hebben we weer eens geschilderd. Het jongetje was gewoon weer op school, met een grote pleister op zijn hoofd. Het ging goed met hem, zei hij. Verder is er die donderdag niet veel bijzonders gebeurd.

Vrijdag zijn we ook naar stage geweest en hebben we geschilderd, we zijn al bijna klaar met de tafeltjes verven! Vrijdagmiddag ben ik na stage met Demi en Veerle naar Tjarley Korpey geweest, dat is een Guesthouse hier in de buurt met een heel mooi zwembad en lekkere pizza's! Daar hebben we ons een middagje vermaakt. In de avond werden we door Percy uitgenodigd om naar de begrafenis van zijn tante te komen kijken. We zijn daar heen geweest, maar ik vond het niet heel bijzonder om te zien. We hebben eigenlijk alleen maar op een stoel gezeten en met kindjes gespeeld die er waren. We mochten ook niet bij de vrouw kijken.

Zaterdag ben ik met Demi, Veerle en Marie naar Maranatha gegaan. We hebben daar heerlijk in de zon gelegen en gezwommen, en we hebben ook weer gejetskied! In de avond hebben we daar lekker gegeten en kwamen de andere meiden ook. Rond half 11 zijn een paar van ons naar huis gegaan, de rest is op Maranatha blijven slapen. Zaterdagavond was er Light off, dus Percy heeft ons opgehaald waar de boot ons afzette en heeft met ons naar huis gelopen omdat het heel erg donker en ook wel gevaarlijk is zonder licht. Ik heb die avond nog even gezellig met Percy gekletst en ben toen gaan slapen.

Zondagochtend zijn Marie, Demi, Denise, Gondie en ik al vroeg opgestaan want het plan was om te gaan kanoën. De andere meiden zouden ook meegaan, maar die waren laat en hadden ook weinig zin om nog mee te gaan dus we zijn met zijn 5en gegaan. Het kanoën stelde niet veel voor, maar het was toch leuk om een keer te doen en de omgeving was prachtig! De boot had een paar gaten, en de bestuurder van de boot duwde die dicht met klei. Tijdens het kanoën moest iemand steeds het water eruit scheppen haha want het was toch niet zo waterdicht als hij dacht. Hij heeft ons wat verteld over de omgeving en al met al was dit best een leuke ervaring. We hebben ook door een typisch Afrikaans dorpje gelopen en ook dit was mooi om te zien, heel anders dan Ada Foah. Hier in Ada Foah zijn eigenlijk bijna alle huizen gewoon van steen en hier zijn ook genoeg winkeltjes, trotro's en motors. Hier heb je ook veel meer te doen. In Xavi (dorpje bij het kanoën) waren de wegen onverhard, de huizen niet zo stevig en ook veel hutjes. Je had hier maar 1 winkeltje en ze verkochten daar ook niet veel, alleen wat drinken. (waar we overigens heel blij mee waren).

Vandaag was het slecht weer, het regende in de ochtend best wel hard en het onweerde ook. De rest van de dag waaide het ook hard.

Tot volgende week !

• 31 Maart 2014 - 23:21

Ome Gijs En Tante Johanna:

Hallo Charlotte,
    Wat leuk al die verslagen van je , zo blijven wij ook op de hoogte. Als wij ze lezen, denken we dat je het goed naar je zin hebt , en je de tijd wel doorkomt en misschien wel erg snel gaat.
    Nog een paar weken en je moet weer in de gestructureerde pas lopen.
    Wel zielig hoe ze daar met de kinderen omgaan, dat zijn de mindere kanten van je stage.
    Marièlla komt donderdag terug van Oeganda en heeft daar ook het nodige gezien met kinderen.
    Ik denk dat je moeder nu al op de uitkijk staat of je al thuiskomt{haha}.
    Groetjes van ons en geniet ervan en voor 25 april een goede thuisreis doeiiiiiiiiiiii.

• 31 Maart 2014 - 23:33

Marjan:

Hoi Charlotte,
    Jullie hebben je weer prima vermaakt deze week.
    En weer lekker pizza gegeten, heerlijk .
    Niet te snappen dat zo`n jongetje zelfs geen geld heeft voor paracetamol, gelukkig hebben jullie hem verwend en de extra aandacht gegeven die iedereen verdient.
    Wat hebben de kinderen het goed in ons Nederland he.....maar dat is natuurlijk allemaal normaal.
    Ga ze nog maar extra veel verwennen de laatste weekjes, ze zullen jullie ook wel gaan missen als jullie weer naar huis gaan.
    Charlotte, bedankt weer voor je verslag, lief van je dat je de tijd neemt om ons op hoogte te houden van veel wat je mee maakt.
    Groetjes en geniet van de mooie dingen en de kindjes, Marjan

• 06 April 2014 - 20:45

Nelleke:

Hoi Charlotte,
    Oh wat een afschuwelijk verhaal van dat jongetje, jullie blijven je verbazen denk ik. Je voelt dan ook wel hoe goed werk jullie doen!
    Geniet nog maar heeeeeel veeeel de laatste weken!

groetjes,Nelleke