week 8 Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Charlotte Dalen - WaarBenJij.nu week 8 Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Charlotte Dalen - WaarBenJij.nu

week 8 Ghana

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

24 Maart 2014 | Ghana, Accra

Hoi allemaal,

Ook aan week 8 is een einde gekomen. We hebben deze week weer veel leuke dingen beleefd.

Maandag zijn we op stage geweest, we hebben weer les gegeven en geverfd.

Dinsdag zijn we naar Accra geweest voor verlenging van ons visum. Na een hele hoop gezeur daar, hebben we onze vliegtickets moeten omboeken zodat we geen Ghanese ID-card hoeven te kopen. Al met al komen we nu dus 8 dagen eerder naar huis :(.

Woensdag zijn we vertrokken naar Golokuati, om daar op donderdag en vrijdag stage te lopen op een school voor dove kindjes. Wij hebben op onze stageschool in Ada Foah ook een paar dove kindjes. Het idee was dus om het alfabet en wat basiszinnetjes gebarentaal te leren, zodat wij dit kunnen leren aan de kindjes op onze school (zij kennen dit nog niet). Het was heel apart om mee te maken. Op zo'n school is het verschrikkelijk rustig, de kindjes kunnen niet praten. Ze communiceren dus door middel van gebarentaal. We hebben de volgende dingen geleerd: het alfabet, welkom, hoe gaat het? het gaat goed. varken, ballon, wat heb je? ga zitten, ga aan het werk, stop. Het doel is dus nu om dit alles aan de kindjes op onze eigen stage aan te leren, zodat ze toch nog een beetje kunnen communiceren.
In de namiddag hebben we gezwommen in een zwembad in de buurt. We hadden een prachtig uitzicht, het was bovenop de berg! , daarna hebben we daar heerlijk pizza gegeten.

Zaterdag zijn we al vroeg vertrokken richting de watervallen. We hebben daar gekozen voor de langste, maar tegelijkertijd ook makkelijkste, tocht van 6 uur. Makkelijk.. uhuh. We hebben als eerste de hoogste berg van Ghana beklommen, nu valt dat met Nederlandse temperaturen nog best te doen. Maar de luchtvochtigheid is hier een stuk hoger en het is ook wel wat graadjes warmer, dus dit was al behoorlijk zwaar. Toen we eindelijk op de top waren, zijn we door geklommen naar de watervallen. Dit soms met gevaar voor eigen leven, want het was verschrikkelijk steil, aan de ene kant had je de (heel erg diepe) afgrond, aan de andere kant een hoge muur van rots en begroeiing. Na klimmen van ongeveer 3 uur waren we bij de eerste waterval aangekomen: de upper falls. Hier hebben we ongeveer een uurtje gezwommen en foto's gemaakt, daarna zijn we verder geklommen naar de lower falls. Dit stuk was minder zwaar, maar evengoed nog gevaarlijk. Halverwege de tocht begon het heel hard te waaien en ook onweer was in de verte al te horen. Volgens de gids moesten we sneller lopen want als het eenmaal zou gaan regenen zou het heel gevaarlijk worden. Gelukkig waren we net voor de regen beneden, bij de lower falls. We hebben daar nog eventjes gekeken en zijn daarna de laatste 3 kwartier gaan lopen naar de receptie, waar de trotro op ons stond te wachten.

Zondag ochtend zijn we naar een apenpark geweest. Dat ging als volgt. We liepen met een gids een stuk het regenwoud in. Eenmaal daarbinnen kregen we ieder 3 bananen. Je moest deze tussen duim en wijsvinger beethouden, dan kwamen er allemaal apen bovenop je arm zitten. Dit was wel heel grappig en leuk om te doen, maar na amper een halfuur waren de bananen op en de apen weg.

Daarna zijn we teruggegaan naar Ada Foah.

Vandaag zijn we opnieuw naar Accra geweest, het verlengen van ons visum is eindelijk gelukt.